alt
Γράφει ο Σπύρος Μακρής  

Όλοι έχουμε ακούσει ή έχουμε δει σε ταινίες σχετικά με την γέννηση του Ιησού Χριστού. Είναι ευρέως διαδεδομένο πως το γεγονός ότι ήρθε στον κόσμο αποτελεί ένα θαύμα. Ότι η μητέρα του Μαριάμ δεν αγγίχτηκε από κανέναν άντρα, αλλά έφερε στον κόσμο το παιδί της μέσω ενός θαύματος. Ωστόσο, μία προσεκτική ματιά στην Αγία Γραφή, ίσως, μας επιφυλάσσει κάποιες εκπλήξεις ...

Ο ισχυρισμός ότι η μητέρα του Ιησού, η Παναγία, είχε ερωτική πράξη με κάποιον άντρα προκειμένου να συλλάβει τον Υιό της, είναι ένα μεγάλο πλήγμα για έναν πιστό. Όταν τόσους αιώνες μαθαίνουμε πως η Παρθένος Μαρία δεν αγγίχτηκε από κανέναν άντρα, ούτε καν από τον Θεό, αποτελεί προσβολή, σίγουρα.

και

και εισελθών ο άγγελος προς αυτήν (την Μαριάμ) ειπε· Χαίρε, κεχαριτωμένη· ο Κύριος μετα σου· ευλογημένη συ εν γυναιξίν. η δε ιδουσα διεταράχθη επv τω λόγω αυτου, και διελογίζετο ποταπος ειη ο ασπασμός ουτος. και ειπεν ο αγγελος αυτή· Μη φοβου, Μαριάμ· ευρες γαρ χάριν παρά τω Θεώ. καv ιδού συλλήψη εν γαστρι καv τέξη υιόν, καv καλέσεις το όνομα αυτού Ιησουν. (Κατά Λουκάν Α΄ 28-31)..Αργότερα οι Εβραιοχριστιανοί τον βαπτισαν Χριστό!!

Ένας προβληματισμός που θα μπορούσε να προκύψει από όλα τα παραπάνω, είναι πως η Παναγία συνεβρέθηκε ερωτικά με κάποιον που ο Λουκάς κατονομάζει ως τον «άγγελο Γαβριήλ». 


Ας εστιάσουμε καλύτερα στον προβληματισμό

Υπάρχουν δύο βασικά σημεία που είναι απαραίτητο να εξετάσουμε.

Το ένα είναι πως στην Παναγία, ο άγγελος «της φάνηκε ποταπός». Αυτό πιθανότατα καμία σχέση δεν έχει με την σημερινή σημασία του όρου «ποταπός» που μάλλον καθιερώθηκε ως τέτοιος στους μεσσαιωνικούς χρόνους. Παλαιότερα «ποταπός» ήταν ο δωρικός τύπος του ποδαπός, που σημαίνει «από ποιον τόπο», σύμφωνα με την Βικιπαίδεια. Άρα ο άγγελος δεν ήταν ένας «αχρείος» αλλά ένας αλλοδαπός.

Αλλά τότε γιατί:

Για ποιό λόγο η Μαριάμ και οποιαδήποτε γυναίκα ή άντρας να τρομάξουν και να αναρωτιούνται με έναν απεσταλμένο του Θεού; Άραγε, το γεγονός που την τάραξε ήταν το ότι ένας ξένος και άγνωστος παραβίασε και μπήκε στον προσωπικό της χώρο, ή μήπως ήταν οι προθέσεις του; 

Ίσως την απάντηση μας την δώσει ο επόμενος προβληματισμός:

Το «έγνων» η το «εισελθών» στις περικοπές της ΠΔ, είδαμε ότι έχουν την έννοια της ερωτικής πράξης. Όμως, δεν σημαίνει πάντα το σεξ. Σε άλλες περιπτώσεις θα μπορεί να έχει την έννοια ότι κάποιος πλησίασε κάποια γυναίκα, ή ότι απλά μπήκε στο δωμάτιο.

Έτσι ακριβώς και στην περίπτωση της Παναγίας αμέσως μετά το «εισελθών» ακολουθεί «καv 0δοz συλλήψΓ ν γαστρv καv τέξΓ υ1όν». 

Μήπως τελικά, δεν ήταν θαύμα η γέννηση του Ιησού, αλλά μία φυσιολογική γέννα ύστερα από μία φυσιολογική σύλληψη;

Θα παραθέσουμε κάτι ακόμα. Στο Προς Ρωμαίους A΄3, όταν γίνεται αναφορά στον Ιησού και την γενιά του αναφέρεται:


«περv τοζ υ1οζ αPτοζ, τοζ γενομένου κ σπέρματος Δαυ"δ κατp σάρκα» 

Ακόμα κι αν ο Ιωσήφ έχει κάποια γενεαλογική σχέση με τον Δαυίδ, δεν «πιάνεται» αφού δεν είναι πραγματικός (βιολογικός) πατέρας του Ιησού (αν ήταν, δεν θα υπήρχε θαύμα). Είναι ένας ξένος (ένας οποιοσδήποτε άλλος θα μπορούσε να είναι στην θέση του). Είναι ο πατριός του Ιησού, είναι ένας θετός πατέρας.
Όσο για την Παναγία, δεν αναφέρεται πουθενά το γενεαλογικό της δέντρο ώστε να συνδεθεί με τον Δαυίδ ...  

Από την άλλη όμως, δύο ευαγγελιστές περιγράφουν ότι η Μαριάμ έμεινε έγκυος με την δύναμη του Αγίου Πνεύματος (Κατά Ματθαίον 1:18 και Κατα Λουκάν 1:34-35) Αλλά δεν είναι η πρώτη φορά που οι μαθητές πέφτουν σε αντιφάσεις, ακόμα και όταν περιγράφουν γεγονότα στα οποία υπήρξαν παρόντες, πόσο μάλλον σε πράγματα που δεν ήταν ούτε καν μάρτυρες ...  Ενώ ο ίδιος ο Απόστολος Λουκάς έρχεται σε αντίφαση με τον εαυτό του, ελάχιστες μόνο γραμμές παρακάτω ...

Κάποιος απ' όλους κάνει λάθος. Ποιός μπορεί να είναι αυτός;

Αν πάλι, σε όλα αυτά λάβουμε υπόψη μας και τα Απόκρυφα Ευαγγέλια, θα διαπιστώσουμε ότι ο Ιησούς, όχι μόνο είχε αδέλφια αλλά και έναν δίδυμο, τον Θωμά. Όμως, επειδή η Εκκλησία -αν και τα αποδέχεται- δεν τα παραδέχετε, έτσι κι εμείς βασιστήκαμε μόνο σε στοιχεία που δίνονται από την ίδια την Βίβλο. 

Τέλος, ίσως, θα ήταν σωστό να συμπεριλάβουμε σε όλα τα παραπάνω το γεγονός ότι τα στοιχεία της γέννησης ενός «θείου βρέφους» από μητέρα παρθένο, προϋπήρχαν του χριστιανισμού ο οποίος τα ακολούθησε, τα δανείστηκε ή τα αντέγραψε ...

Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γέννηση του Διόνυσου και μάλιστα, υπάρχει ανάγλυφο που εκτίθεται σε γνωστό ελληνικό μουσείο, με παράσταση «το θείο βρέφος Διόνυσο στην φάτνη» του 330 προ Χριστού...

Μήπως τελικά το θαύμα της γέννησης του Ιησού, είναι ένα δάνειο από παλαιότερες παραδόσεις, αρχαιότερων πολιτισμών; Μήπως η Μαριάμ γέννησε φυσιολογικά, ύστερα από μία φυσιολογική σύλληψη;