EΠΕΜΒΑΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΑΤΙΑ, ΣΤΟΝ ΕΓΚΕΦΑΛΟ, ΑΝΤΙΣΗΨΙΑ ΚΑΙ ΠΛΑΣΤΙΚΕΣ ΕΓΧΕΙΡΗΣΕΙΣ!!
Η αρχαία Ελληνική Ιατρική Επιστήμη και η δαιμονοποίησή της από το χριστιανισμό
2.000 σχεδόν χρόνια από την εποχή μας, η Ελληνική Ιατρική Επιστήμη γνώριζε ήδη περισσότερες από 130 μεθόδους χειρουργικών επεμβάσεων. Οι γιατροί έκαναν σύνθετες εγχειρήσεις στα μάτια, ενώ εφαρμοζόταν η προσθετική δοντιών και γίνονταν επεμβάσεις στο κρανίο.
Στο άρθρο αυτό, το θέμα της Αρχαίας Ελληνικής Ιατρικής Επιστήμης παρουσιάζεται στις εξής τρείς ενότητες:
Α. Οι γνώσεις του Γαληνού (β΄ αι. μ.Χ.), όπως παρουσιάστηκαν σε ένα πολύ ενδιαφέρον δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ στη Γερμανική τηλεόραση και συγκεκριμένα στην εκπομπή «Welt der Wunder» ("Ο Κόσμος των Θαυμάτων") του ειδησεογραφικού καναλιού ΝΤV (Nachrichten TV.)
Β. Οι αρχαίοι Έλληνες γιατροί στον κόσμο (συνέντευξη του Δρ. Κωνσταντίνου Γεωργακόπουλου.)
Γ. Η Χριστιανική αντίληψη για την Ιατρική, που επιβλήθηκε τον Μεσαίωνα και σύμφωνα με την οποία όλες οι ασθένεις οφείλονται στη θέληση του Θεού για δε τη θεραπεία τους δεν χρειάζεται η Ιατρική, η οποία εξοβελίστηκε «στο πύρ το εξώτερον», αλλά προσευχές, τίμια ξύλα, άγιες ζώνες, κάρες, λείψανα αγίων κ.λπ. δεισιδαιμονίες.
[ Μπορείτε επίσης να διαβάσετε παλαιότερο άρθρο μας, όπου είχαν παρουσιασθεί τα Χειρουργικά εργαλεία στην Αρχαιότητα σε συνέντευξη του Δρ Στέφανου Γερουλάνου, καθηγητή Χειρουργικής του Πανεπιστημίου Ζυρίχης και διευθυντή της Μονάδας Εντατικής Θεραπείας του Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου.]
Α Η ΙΑΤΡΙΚΗ ΤΟΥ ΓΑΛΗΝΟΥ
[ Το κείμενο είναι απομαγνητοφώνηση από βίντεο της εκπομπής «Welt der Wunder» ("Ο Κόσμος των Θαυμάτων") του Γερμανικού καναλιού ΝΤV.]
“Οι Ρωμαίοι γιατροί επικαλούνταν στην αρχαιότητα πάντα τους θεούς∙ για το λόγο αυτό μερικά χειρουργικά εργαλεία είχαν το σχήμα κεφαλής φιδιού. Ο Γαληνός (β΄ αι. μ.Χ.) δεν δεχόταν την θεία ίαση∙ πρέσβευε, ότι οι άνθρωποι θεραπεύονται από ανθρώπους κι έτσι στράφηκε στην έρευνα της λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού.
Ο Γαληνός επενέβαινε στα μάτια όχι με προσευχές, αλλά με χειρουργικά εργαλεία. Έφτιαξε μιά εξαιρετικά λεπτή βελόνα, με την οποία έσπρωχνε τους πάσχοντες από καταρράκτη φακούς των ματιών στους πυθμένες των οφθαλμών θεραπεύοντας τους ανθρώπους από την τύφλωση. Μέχρι πρίν από 50 χρόνια εφαρμοζόταν η ίδια μέθοδος για τη θεραπεία του καταρράκτη.
Στη συνέχεια αναπτύχθηκε μιά ακόμα πιό λεπτή βελόνα με τρύπα, από την οποία απορροφούνταν το περιεχόμενο των φακών, που προκαλεί τον καταρράκτη. Με αυτή τη μέθοδο ο καταρράκτης μπορεί να θεραπευθεί σε πρωιμώτερο στάδιο απ’ ότι με την απλή βελόνα. Η μέθοδος αυτή χρησιμοποιείται και σήμερα. Η σύγχρονη ηλεκτρική βελόνα διαφέρει ελάχιστα από την αρχαία.
Αναπαράσταση της -ίδιας με τη σημερινή- μεθόδου θεραπείας του καταρράκτη από τον Γαληνό: Με μιά λεπτή βελόνα με τρύπα απορροφούσε το περιεχόμενο των φακών, που προκαλεί τον καταρράκτη (φωτ. ΝΤV.)
Όταν ο Γαληνός επέστρεψε από την Αλεξάνδρεια στην Πέργαμο μπόρεσε να μελετήσει τους αθλητές και τη φυσική τους αποκατάσταση, ειδικά τη θραύση των οστών. Βάσει της ιπποκρατικής μεθόδου τα σπασμένα μέλη τραβούνταν με τροχαλία, ώστε τα οστά τους να αποκατασταθούν ευθέως. Η σημερινή μέθοδος διαφέρει ελάχιστα.
Εξ αιτίας της φήμης του τον κάλεσαν στη Ρώμη, όπου έγινε γιατρός των μονομάχων. Επάλειφε τα τραύματά τους με κρασί, πράγμα που συνιστούσε μιά πρώιμη μέθοδο αντισηψίας. Με μασσάζ, χειρουργική και άλλες μεθόδους αφ' ενός αποκαθιστούσε τους μονομάχους κι αφ' ετέρου από τους φοβερούς τραυματισμούς τους μάθαινε ακόμα περισσότερο το ανθρώπινο σώμα, το οποίο το έβλεπε ως μιά μηχανή.
Ψηφιακή αναπαράσταση μιάς αρχαίας "γέφυρας" κατασκευασμένης σύμφωνα με τις μεθόδους του Γαληνού (φωτ. ΝΤV.)
....................................................
Εμβόλιμο σχόλιο Καλόπουλου:
Εκπληκτικό και απολύτως ενδεικτικό της ανέλπιστης και πολυδιάστατης απώλειας των αρχαιοελληνικών ιαματικών τεχνών είναι ένα εύρημα που πιστοποιεί π.χ. την ορθοδοντική πρόοδο του 5ου π.Χ.αι. που βρέθηκε σε κάτω γνάθο σκελετού απ’ τα Άβδηρα! Στην οδοντοστοιχία της γνάθου αυτής, ύπαρχε ακόμα με χρυσό νήμα από τον έναν μέχρι τον άλλον κυνόδοντα, άριστη ορθοδοντική επέμβαση, ακριβώς όπως την συνιστούσε ο Ιπποκράτης: «αν δε διεστραμμένοι είναι οι οδόντες... ζεύξατε τους οδόντας προς αλλήλους με χρυσίον» Περι αρθρων 32.5
«Η ακρίβεια της τεχνικής αφήνει έκθαμβους τους σύγχρονους ορθοδοντικούς! Η τεχνική δε των κόμβων υπονοεί βαθύτατες γνώσεις και κατοχή λεπτότατων εργαλείων»! ιστορικη ανασκοπηση της ορθοδοντικης
Κάτι αντίστοιχο υπάρχει και στο αρχαιολογικό μουσείο Αθηνών (αρ. ευρετηρίου 12764).
Βλέπε: Η συντριβή του ελληνικού κόσμου και... ο θρήνος της απώλειας!
.......................................
Ο Γαληνός έγινε γιατρός του αυτοκράτορα Μάρκου Αυρηλίου. Μέχρι και επεμβάσεις πλαστικής χειρουργικής έκανε στους πλούσιους της εποχής. Αποκαθιστούσε τις οδοντοστοιχίες τους με τεχνητά δόντια και εφηύρε αυτό που σήμερα ονομάζουμε «γέφυρα». Έγινε επίσης γιατρός των ρωμαϊκών λεγεώνων. Kαθαρίζοντας και δένοντας τα τραύματα των στρατιωτών επιτύγχανε τη σχεδόν πλήρη αποφυγή της μόλυνσής τους.
Αριστερά: Κεφαλοτρύπανα της Αρχαιότητας. Δεξιά: Σύγχρονο κεφαλοτρύπανο (φωτ. Δρ Στέφανου Γερουλάνου.).
Ο Γαληνός οργάνωσε στην Αλεσία (βόρεια της σημερινής Ρούρ) το πρώτο νοσοκομείο της Ευρώπης (στην Ελλάδα τεράστια νοσοκομεία (Ασκληπιεία) λειτουργούσαν από τον στ΄ αι. π.Χ.), το οποίο ήταν κτισμένο όπως ακριβώς τα σύγχρονα νοσοκομεία. Τα δωμάτιά του είχαν μόνο τέσσερα κρεβάτια. Στο κέντρο υπήρχε η αίθουσα εγχειρήσεων με θέα στην εσωτερική αυλή, ώστε την ημέρα οι χειρουργοί να βλέπουν καλά. Στην μία του πτέρυγα βρίσκονταν τα λουτρά, που είχαν και τουαλέτες, γιατί ο Γαληνός γνώριζε πόσο σημαντική είναι η υγιεινή. Μόλις τον ιθ΄ αιώνα ξαναεμφανίστηκε αυτή η ιδέα. Στην άλλη πτέρυγα λειτουργούσε μιά εξαιρετικά μοντέρνα κουζίνα.
Υπήρξε ιδιαίτερα πρωτοποριακός στην αντιμετώπιση τραυματισμών του εγκεφάλου. Αφαιρώντας τα τραυματισμένα μέρη του κρανίου των λεγεωναρίων με ειδικό εργαλείο αποκαθιστούσε τα οιδήματα του εγκεφάλου τους.
Αναπαράσταση της μεθόδου, με την οποία ο Γαληνός προέβαινε σε κρανιοανατρήσεις (φωτ NTV.)
Στη συλλογή του Πανεπιστημίου της Ρώμης υπάρχουν στοιχεία για κάτι ακόμα πιό εκπληκτικό. Υπάρχει ένα κρανίο πενταετούς αγοριού της εποχής του Γαληνού, που έχει μιά τρύπα διαμέτρου έξη εκατοστών. Φαίνεται, ότι το αγόρι ήταν υδροκέφαλο και ότι το κρανίο του ανοίχτηκε από τον Γαληνό, ώστε να εξέλθουν τα υγρά. Ο Γαληνός λοιπόν θεωρείται ο πατέρας της σύγχρονης Ιατρικής και ως τον ιστ΄ αι. μ.Χ., οπότε ξανάρχισε η έρευνα, τα έργα του Γαληνού αποτελούσαν τον κανόνα της Επιστήμης αυτής”.
Kρανίο του γ΄ αι. π.Χ., που βρέθηκε στη Χίο, στο οποίο έχει εκτελεσθεί κρανιοανάτρηση. Κρίνοντας από την επούλωση της πληγής συμπεραίνεται, ότι ο ασθενής επέζησε της εγχείρησης κι επί πλέον έζησε και αρκετά χρόνια μετά.
===================================================================
Β ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΓΙΑΤΡΟΙ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Το βιβλίο «Αρχαίοι Έλληνες Ιατροί» (εκδ. Ιασώ), στο οποίο καταγράφονται οι Έλληνες γιατροί σε όλο τον Αρχαίο Κόσμο γράφτηκε από έναν μηχανικό, τον Δρ Κωνσταντίνο Γεωργακόπουλο, ο οποίος μελετά συστηματικά τους Αρχαίους Έλληνες και Λατίνους συγγραφείς, καθώς και την παγκόσμια βιβλιογραφία κι έχει επί μακρόν ερευνήσει βιβλιοθήκες, μουσεία κι αρχαιολογικούς χώρους σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ο Δρ Κωνσταντίνος Γεωργακόπουλος έχει ασχοληθεί επί μακρόν με την Ιστορία της Επιστήμης και ιδιαίτερα με τη συμβολή των αρχαίων Ελλήνων στη θεμελίωση και εξέλιξή της.
«Ε.Ε.»: Κύριε Γεωργακόπουλε υπήρχαν Ανώτατες Σχολές Ιατρικής κατά την Αρχαιότητα;
- Οι Ανώτατες Σχολές Ιατρικής στον Αρχαίο κόσμο, που έχω καταγράψει, είναι 23. Πέντε από αυτές στην Αίγυπτο, πολλές στην Ασία και φθάνουν μέχρι την Έδεσσα της Μεσοποταμίας. Υπάρχουν βέβαια πολλές και στην Δυτική και την Ανατολική Ευρώπη. Έχουμε και επί Ιταλικού και επί Ελληνικού εδάφους. Αφού λοιπόν υπήρχαν τόσες ιατρικές σχολές, σημαίνει ότι είχαν και πληθώρα εξαιρετικών ιατρών. Παράδειγμα η Αλεξάνδρεια, η οποία είχε το περίφημο «Μουσείο», που ήταν και Πολυτεχνείο και Πανεπιστήμιο προσέλκυσε πολλούς γιατρούς από μακρυά, οι οποίοι σπούδασαν, εργάστηκαν κι εξάσκησαν το επάγγελμά τους εκεί. Στο βιβλίο αναφέρονται 40 χειρουργοί της Αλεξάνδρειας.
Ο γιατρός Ανδρόμαχος (β΄ αι. μ.Χ.) χορηγεί αντίδοτο σε ασθενή, που τον δάγκωσε δηλητηριώδες φίδι. [(Αραβική μικρογραφία ιβ΄ αι. μ.Χ.). Για τη διάσωση της Επιστήμης στον Αραβικό Κόσμο, όταν έκαιγαν οι πυρές της Ιεράς Εξέτασης στη Δύση και στο Βυζάντιο, διαβάστε: «Το “διάλειμμα” της δυναστείας των Αβασσιδών και η αντεπίθεση των Ιμάμηδων».]
«Ε.Ε.»: Διασώθηκαν ιατρικά αρχεία με τα ιστορικά των ασθενών;
- Ασφαλώς. Τα αρχεία με τα ιστορικά των ασθενών βρέθηκαν γραμμένα πάνω σε μαρμάρινες πλάκες και αναφέρω μερικά στο βιβλίο μου. Κυρίως στην Επίδαυρο. Έχω βρεί στοιχεία του ιστορικού αρχαίων ασθενών, όπου αναγράφεται το όνομα, η καταγωγή, η ασθένεια, αλλά και η θεραπεία της. Υπάρχουν άλλες πλάκες με ιστορικά ακόμη και στην ψυχιατρική. Κάποιος ασθενής είχε την έμμονη ιδέα ότι θα χάσει το κεφάλι του και ο αρμόδιος ψυχίατρος του έδωσε ένα σιδερένιο κράνος να φοράει για να αποβάλλει τον φόβο του. Σήμερα σε ολόκληρο τον κόσμο, οι σύγχρονοι ιατροί καταγράφουν το ιστορικό του ασθενούς υποχρεωτικά. Πιο παλιά χρησιμοποιούσαν κάρτες∙ τώρα γίνεται ηλεκτρονικά. Οι Γερμανοί το ονομάζουν «αναμνηστικό» του ασθενούς.
Στην Αρχαιότητα υπήρχαν φάρμακα στην λεγομένη «προληπτική Ιατρική», τα οποία προστάτευαν από αρρώστιες, είτε επιδημικές είτε όχι. Χορηγούνταν είτε στοματικά, είτε ως υπόθετα. Δεν χορηγούνταν ενδομυϊκά ή ενδοφλεβικά με ενέσεις. Είχαν όμως το ίδιο αποτέλεσμα διότι «το προλαμβάνειν κρείττον του θεραπεύειν», όπως έλεγε ο Ιπποκράτης. Η αντιμετώπιση και η θεραπεία των ασθενειών ήταν ο σημαντικότερος τομέας για τις εκστρατείες, όπως ήταν και η σωματική άσκηση. Δεν υπάρχει αξιόμαχος στρατός, όταν θερίζεται από επιδημίες.
Ασκληπιεία σε Ελλάδα, Μέση Ανατολή και Β. Αφρική.
Οι αρχαίοι Έλληνες οφθαλμίατροι, χορηγούσαν από τότε κολλύρια για τα μάτια. Έχουμε πολλές αναφορές σχετικά. Στο «περί Ύλης Ιατρικής», σύγγραμμα του Διοσκουρίδη υπάρχει κατάλογος χιλίων φαρμάκων, πολλά από τα ονόματα των οποίων ακόμα και σήμερα παραμένουν ίδια.
«Ε.Ε.»: Βρέθηκε το ψήφισμα του Δήμου Αθηναίων, που αναγνωρίσθηκε ως Αθηναίος πολίτης ο Ιπποκράτης ;
Έχει βρεθεί. Ο Ιπποκράτης, βοήθησε στην καταπολέμηση κάποιας επιδημίας και ανακηρύχθηκε Αθηναίος πολίτης. Σημαντικό δε είναι, ότι το ψήφισμα προέβλεπε και δωρεάν σίτιση στο Πρυτανείο.
Ασκληπιεία στην Ευρώπη.
Αγγελική Ρέτουλα
===================================================================
Γ Η ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ «ΙΑΤΡΙΚΗ»
Aφ’ ότου η Ιπποκράτειος Ιατρική -ομού με τις υπόλοιπες Ελληνικές Επιστήμες- εξοβελίστηκε στο «πυρ το εξώτερον», επιβλήθηκε η χριστιανική αντίληψη, σύμφωνα με την οποία όλες οι ασθένειες οφείλονται στο θέλημα του Θεού: «Πατάξαι σε Κύριος εν απορία και πυρετώ και ρίγει και ερεθισμώ και ανεμοφθορία και τη ώχρα... και ψώρα αγρία και κνήφη, ώστε μη δύνασθαί σε ιαθήναι... Πατάξαι σε Κύριος παραπληξία και αορασία και εκστάσει διανοίας και έση ψηλαφών μεσημβρίας, ωσεί τις ψηλαφήσαι τυφλός εν τω σκότει... Πατάξαι σε Κύριος εν έλκει πονηρώ επί τα γόνατα και επί τας κνήμας, ώστε μη δύνασθαι ιαθήναι σε από ίχνους των ποδών σου έως της κορυφής σου... Και παραδοξάσει Κύριος τας πληγάς σου και τας πληγάς του σπέρματός σου, πληγάς μεγάλας και θαυμαστάς, και νόσους πονηράς και πιστάς... και κολληθήσονται εν σοι και πάσαν μαλακίαν και πάσαν πληγήν την μη γεγραμμένην και πάσαν την γεγραμμένην εν τω βιβλίω του νόμου τούτου επάξει Κύριος επί σε». («Δευτερονόμιον», 28:15-63.)
Για τη θεραπεία των ασθενειών το Ευαγγέλιο διευκρινίζει: «Ασθενεί τις εν υμίν; Προκαλεσάσθω τους πρεσβυτέρους της εκκλησίας, και προσευξάσθωσαν επ’ αυτόν αλείψαντες αυτόν ελαίω εν τω ονόματι του Κυρίου· και η ευχή της πίστεως σώσει τον κάμνοντα, και εγερεί αυτόν ο Κύριος» (Ιακ. ε΄ 14-15). Για να γίνει καλά λοιπόν και να σηκωθεί από το κρεβάτι κάποιος άρρωστος -ανεξαρτήτως ασθενείας- δεν χρειάζεται γιατρό, αλλά επάλειψη με λάδι και προσευχή· διότι, όπως δίδασκε κι ο Μέγας Βασίλειος (ένας εκ των τριών προστατών της σύγχρονης Ελληνικής Παιδείας), το να εναποθέτεις την υγεία σου στα χέρια των γιατρών είναι κτηνώδες. [«Το εν ταις χερσί των ιατρών την ελπίδα έχειν της εαυτών υγείας κτηνώδες» («Μέγα Ασκητικόν», Ερωτήσεις, τ. 31, σελ. 1.048, γρ. 24).]
Άλλη χριστιανική θεραπευτική μέθοδος είναι τα θαύματα, των οποίων απαραίτητη προϋπόθεση είναι η πίστη. Αναρίθμητες θαυματουργές ιάσεις ασθενειών περιγράφονται στην Παλαιά, στην Καινή Διαθήκη και στα Συναξάρια (βίους αγίων). Σε δύσκολες περιπτώσεις οι ασθένειες αποδίδονται σε δράσεις δαιμόνων, εκπεσόντων αγγέλων κ.τ.λ., οπότε χρειάζεται εξορκισμός. «Απολαύστε» χριστιανικό σκοταδισμό στα παρατιθέμενα παρακάτω αποσπάσματα εξορκισμού ενός άλλου προστάτη της σύγχρονης Ελληνικής Παιδείας, του αγίου Ιωάννη του Χρυσοστόμου. Πρόκειται για πολυσέλιδο κείμενο, στο οποίο ο άγιος επικαλείται τη δύναμη χιλιάδων αγίων, αγγέλων, χερουβείμ, σεραφείμ κ.τ.λ., προκειμένου να θεραπεύση κάποια «δούλη του θεού Μαρία» από τις 72 ασθένειες, που έχει ο άνθρωπος, στέλνοντάς τες στα «άγρια όρη»:
.....................................
Επίσημο κείμενο εξορκισμών
Ιωάννου του Χρυσόστομου:
Απο το βιβλίο του Μ. Καλόπουλου ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑ
«Δέσποτα Κύριε, που τον Νώε διέσωσες και τον δικαιότατο Αβραάμ ελευθέρωσες από θλίψεις. Που τον Μωυσή κάλεσες εξ Αιγύπτου και τον Ισραήλ εκ του Φαραώ διέσωσες... βοήθησον και την δούλη σου (κάποια) Μαρία. Σβήσε τον πυρετό της, πράυνον το άλγος της, πάσαν πονηράν ασθένειαν απέλασον απ’ αυτής και έγειρον την (κατάκοιτη) δούλη σου (Μαρία) από της οδυνηρής κλίνης.
Εσύ που τον Ιακώβ εκ χειρός Ησαύ διέσωσες... τον πάγκαλον Ιωσήφ... τον πάνσοφο Δαυίδ... τον δικαιότατο Δανιήλ εκ των λεόντων διέσωσες... Τους τρεις παίδας... το πυρ εις δρόσον μετέβαλες... Άγιοι τρεις παίδες. Άγιοι επτά παίδες. Άγιε Θεράπων... άγιε Ακίνδυνε πρόφτασε... άγιε Ελπιδιφόρε ανάστησον... άγιε Βασίλειε Καισαρείας... άγιε Επιφάνιε Κύπρου... αγία Αναστασία φαρμακολύτρια... όλες οι ουράνιες δυνάμεις των αγίων αγγέλων και αρχαγγέλων, πολυόμματα χερουβίμ και εξαπτέρυγα σεραφίμ... δωρίστε στην δούλη του θεού (Μαρία) υγεία και απαλλάξτε την από την χαλεπή ασθένεια, διώξτε τον πυρετό, το ρίγος της κακιάς τάυτης ασθένειάς της.
Εδώ ο τόνος από παρακλητικός, αλλάζει και ο εξορκιστής γίνεται προστακτικός: Εξορκίζω τις οβ΄ (72) ασθένειες (πρώτη φορά απαριθμώνται με ακρίβεια οι ανθρώπινες ασθένειες!) τις οποίες έχει ο άνθρωπος, (!) αναχωρήστε από την δούλη του θεού... απ’ όπου κι αν προήλθε η ασθένειά της, από αστέρων, ηλίου ή σελήνης, ζοφερού νέφους, αέρος, βροντής ή αστραπής αν κατήλθε, από σεισμού, κτύπου, ορέων, κοιλάδων, κάμπου ή πεδιάδων, από λίθου, ύδατος, πηγής, ή ποταμού, χωριού, αγρού, περιβολιού ή κήπου, σε διόδους τριόδους, εισόδους, εξόδους, αυλές, λουτρά ή φούρνους, πόρτες, παράθυρα, ανώγια ή κατώγια, αυλής ή αλωνίου και ήλθες να πειράξεις την δούλη του θεού.
Αν ήλθες (δαίμονα) από φθόνο επαοιδού ή φαρμακού ή φθόνου ή ζήλιας, από βαρέων και αισχρών οφθαλμών, από βασκοσύνης ή άλλης συμφοράς, πρηστηριακόν, (πρήξιμο;) βουβιατικόν, (βουβαμάρα;) φασματικόν, (;) ονοσκελιακόν (να... και η γνωστή μας σολομωνική γαϊδουροπόδαρη καλλονή η ονοσκελού!) ή νεραιδών και ήλθατε να αδικήσετε την δούλη του θεού με κεφαλόπονο, οφθαλμόπονο, οδοντόπονο, στηθόπονο, φρενόπονο, (;!) χειρόπονο, δυσουρία ή τρισουρίας (;) ενσόχασιν (;) εξόχασιν (;) υστέραν (;) στρόφου (;) αρμόπονου, τζίρματος (σπασμών!) ομαλικόν, (;) αϋπνία ή πολυυπνία, εξορκίζω υμάς, ότι (απ’ όλα αυτά) κι αν είσαι (δαίμονα) που αδικεί την δούλη του θεού αναχωρήστε και απέλθετε στα άγρια όρη, όπου κι αν είσαι κατακείμενον και αδικών την δούλη του θεού (Μαρία) απέλθετε εις τα άγρια όρη και μη στις τρίχες της κεφαλής της, μη εν μυελού κεφαλής, μη εν κρανίου ή ημικράνου (;) όχι στο μέτωπο ή στους κροτάφους, στα βλέφαρα, στους μυκτήρες, τα αυτιά, στόμα, χείλια, δόντια, τράχηλο, ωμοπλάτη, στήθος ή φλεγμονή καρδιάς (;) ράχη, καπούλια, ομφαλό, υπογάστριο, γόνατα ποδών ή αστραγάλους, δάκτυλα, νύχια... όπου κι αν βρίσκεσαι (πονηρό πνεύμα) κατακείμενον (ξαπλωμένο) και αδικών αυτήν αναχώρησον και άπελθε.
Εξορκίζω υμάς πάντα τα ακάθαρτα παθήματα, εξορκίζω στο όνομα του Ιησού Χριστού και δώσε Κύριε την δούλην σου Μαρία (το μέγα πανανθρώπινο ζητούμενο και το βασικό εμπόρευμα της θρησκείας!) υγεία, ζωή, ειρήνη, μακροημέρευση...» Oratio in infirmos in servam dei Maria. Ι. Χρυσόστομος αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως.
Αλήθεια, αν είχατε αυτόν τον άνθρωπο μπροστά σας σήμερα, τί θα του λέγατε; Πώς πρέπει επιτέλους να χαρακτηρίσουμε έναν άνθρωπο που καθήλωσε σε μαγικές εξηγήσεις και επωδές την ιατρική και τις συναφείς ιαματικές επιστήμες, που με τις δαιμονολογίες του, σκότωσε εκατομμύρια ανθρώπους, καταστρέφοντας τις επιστημονικές ευκαιρίες θεραπείας; Θα ήταν υπερβολή αν τον ονομάζαμε... κανονικότατο μάγο;Περισσότερα βλέπε...
Ιησούς Χριστός, δαιμονο-διώκτης ή δαιμονοποιός;
........................................
Τις οπές, που παρατηρούνται σε παλιές εικόνες, τις έχουν κάνει οι ίδιοι οι χριστιανοί, οι οποίοι έκλεβαν από τους ναούς το «άγιο χρώμα», το έτριβαν, το διέλυαν σε νερό και το έπιναν για θεραπευτικούς λόγους. [Η εικόνα της φωτογραφίας βρίσκεται στο ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, επί της λεωφόρου Κηφισίας στο Αμαρούσιο (βλ. «Η Θαμμένη Ελλάδα»).]
Στο Βυζάντιο και στην Δυτική Ευρώπη το Μεσαίωνα υπήρχαν συνταγές ανατριχιαστικής ιατρικής δεισιδαιμονίας. Οφθαλμολογικές συνταγές με μάτια βατράχου, επάλειψη κεφαλής με κόπρανα χήνας για θεραπεία τριχόπτωσης κ.λπ.. Άλλες δημοφιλέστατες θεραπευτικές μέθοδοι ήταν το ξύσιμο των εικόνων και η κατάποση των χρωμάτων ως ρόφημα - φάρμακο, άκρως επιβλαβές για την υγεία λόγω των οξειδίων, που περιέχουν τα χρώματα και η πίστη για θαυματουργές ιάσεις με τεμάχια οστών (λείψανα), κομμάτια ξύλου (τίμια ξύλα), θαυματουργές εικόνες κ.τ.λ.
Από την ταλαιπωρία και την απλυσιά του σώματος (η παραμέληση και η τιμωρία του σώματος θεωρούνται από τους αγίους χριστιανικές αρετές) ο πληθυσμός της Ευρώπης κατά τον Μεσαίωνα αποδεκατίστηκε από τις ασθένειες, που εξαπλώνονταν πολύ γρήγορα. Δεν υπήρχε κανένα επιστημονικό ή έστω εμπειρικό μέτρο πρόληψης η αντιμετώπισής τους. Μόνο μαζεύονταν όλοι μαζί στις εκκλησίες, για να προσευχηθούν, οπότε μέσα στον κλειστό χώρο με τον συνωστισμό μεταδίδονταν οι αρρώστιες και στους υγιείς.
* * *
Κατεδαφίζοντας τις βιβλιοθήκες, τα λουτρά, τα Ασκληπιεία, καίοντας επιστημονικά συγγράμματα, διώκοντας και δολοφονώντας επιστήμονες, κατάφεραν να ανακόψουν την αρχαία Ελληνική επιστημονική παράδοση και να ρίξουν τον πολιτισμένο κόσμο για περισσότερα από χίλια χρόνια στα σκοτάδια του Μεσαίωνα, στις δεισιδαιμονίες, στις προλήψεις, στους εξορκισμούς, στις άγιες ζώνες, στις τίμιες κάρες κ.τ.λ. κ.τ.λ..
Ίων Δημόφιλος
http://freeinquiry.gr/pro.php?id=449
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου