Μελέτη Βρετανίδας ακαδημαϊκού υποστηρίζει ότι είναι πιθανόν ο Ιησούς να σταυρώθηκε με σχοινιά και όχι με καρφιά!!
H Σταύρωση του Ιησού είναι μια από τα πιο γνωστές εικόνες της Εβραιοχριστιανικής θρησκείας και η Μεγάλη Παρασκευή, μια από τις πιο ιερές ημέρες στο ΕβραιοΧριστιανικό ημερολόγιο. Αλλά γιατί ο Ιησούς θανατώθηκε με αυτόν τον τρόπο;
Η Λέκτορας Βιβλικών και Θεολογικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ
Meredith J C Warren, δημοσίευσε πρόσφατα στο The Conversation ένα άρθρο, με τίτλο «Was Jesus really nailed to the cross?» στο οποίο προσπαθεί να δώσει μια τεκμηριωμένη απάντηση για τον τρόπο που σταυρώθηκε ο Ιησούς. Δηλαδή για το εάν χρησιμοποιήθηκαν από τους Ρωμαίους καρφιά ή σχοινιά. Κάτι για το οποίο υπάρχουν ελάχιστα ιστορικά στοιχεία αλλά και αναφορές στα Ευαγγέλια.
Όπως αναφέρει η Warren, η σταύρωση ήταν μια Ρωμαϊκή μέθοδος τιμωρίας. Κρεμασμένο σε ένα μεγάλο σταυρό, το θύμα πέθαινε τελικά από ασφυξία ή εξάντληση. Ήταν μια πολύ επώδυνη διαδικασία που χρησιμοποιήθηκε για να ταπεινώνει δημοσίως σκλάβους και εγκληματίες (όχι πάντα να τους σκοτώσει) και ως μέθοδος εκτέλεσης επιβαλλόταν σε άτομα με πολύ χαμηλή κοινωνική θέση ή σε εκείνους των οποίων το έγκλημα ήταν εναντίον του Ρωμαϊκού κράτους. Αυτή ήταν και η κατηγορία, όπως αναφέρεται στα Ευαγγέλια, που οδήγησε στη Σταύρωση του Ιησού: Ως βασιλιάς των Ιουδαίων, ο Ιησούς αμφισβήτησε τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορική κυριαρχία (Ματθαίος 27:37. Μάρκος 15:26. Λουκάς 23:38, Ιωάννης 19: 19-22).
Η σταύρωση μπορούσε να πραγματοποιηθεί με μια σειρά από τρόπους. Η χριστιανική παράδοση αναφέρεται στο κάρφωμα των άκρων στο ξύλο του σταυρού. Αλλά οι Ρωμαίοι δεν χρησιμοποιούσαν πάντα καρφιά στα θύματα τους και αντ `αυτού μερικές φορές τους έδεναν στο σταυρό με σχοινί. Στην πραγματικότητα, το μόνο αρχαιολογικό στοιχείο για την πρακτική της χρήσης καρφιών στη σταύρωση είναι ένα οστό του αστραγάλου από τον τάφο του Jehohanan, ενός ανθρώπου που σταυρώθηκε τον πρώτο αιώνα.
Και η Warren εκφράζει το ερώτημα: «Ο Ιησούς σταυρώθηκε με καρφιά;»
Η λέκτορας του Σέφιλντ γράφει ότι μερικά Ευαγγέλια, όπως το Ευαγγέλιο του Θωμά, δεν περιλαμβάνουν την αφήγηση της Σταύρωσης του Ιησού, επιλέγοντας αντ `αυτού να επικεντρωθούν στη διδασκαλία του. Αλλά ο θάνατος του Ιησού με τη σταύρωση είναι ένα από τα πράγματα που και τα τέσσερα κανονικά Ευαγγέλια συμφωνούν. Ο Ματθαίος, ο Μάρκος, ο Λουκάς και ο Ιωάννης, περιλαμβάνουν τη Σταύρωση με τους δικούς τους ελαφρώς διαφορετικούς τρόπους.
Κανένα από τα Ευαγγέλια της Καινής Διαθήκης δεν αναφέρει αν στη Σταύρωση του Ιησού χρησιμοποιήθηκαν καρφιά ή σχοινιά. Ωστόσο, το Ευαγγέλιο του Ιωάννη αναφέρει πληγές στα χέρια του Αναστάντος Ιησού. Είναι αυτό το απόσπασμα, ίσως, που έχει οδηγήσει στην συντριπτική παράδοση που υποστηρίζει ότι τα χέρια και τα πόδια του Ιησού καρφώθηκαν στο σταυρό και δεν δέθηκαν σε αυτόν.
Καραβάτζιο, Η δυσπιστία του Αγίου Θωμά.
Το Ευαγγέλιο του Πέτρου, ένα μη-κανονικό ευαγγέλιο από τον 1ο ή το 2ο αιώνα μ.Χ., περιγράφει συγκεκριμένα στο στίχο 21, πώς μετά το θάνατο του Ιησού, τα καρφιά είχαν αφαιρεθεί από τα χέρια του. Το Ευαγγέλιο του Πέτρου, περιλαμβάνει τον ίδιο το Σταυρό ως ένα ενεργό χαρακτήρα στην αφήγηση των Παθών.
Η Warren αναφέρει στο άρθρο της ότι πολλά άτομα έχουν ισχυριστεί ότι έχουν βρει τα πραγματικά καρφιά με τα οποία σταυρώθηκε ο Ιησούς. Κάθε χρόνο, όμως, λόγιοι της Βίβλου και αρχαιολόγοι, επισημαίνουν τις υποθέσεις και τις παρερμηνείες των αποδεικτικών στοιχείων πίσω από αυτούς τους ισχυρισμούς. Ωστόσο, η θεωρία των καρφιών επιμένει, παρά το γεγονός ότι τα πρώτα Ευαγγέλια δεν κάνουν καμία σαφή αναφορά στον τρόπο Σταύρωσης του Ιησού.
Απεικονίσεις της σταύρωσης
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός, όπως σημειώνει η Warren, ότι οι Χριστιανοί χρειάστηκαν λίγο χρόνο για να αποδεχθούν την εικόνα του Χριστού στο Σταυρό, δεδομένου ότι η σταύρωση ήταν ένας ταπεινωτικός τρόπος για να πεθάνει κανείς. Αυτό που είναι εκπληκτικό είναι το από πού προέρχεται η πρώτη εικόνα της Σταύρωσης. Αντί των λατρευτικών εικόνων με τις οποίες είμαστε εξοικειωμένοι - εικόνες που δοξάζουν τον θάνατο του Ιησού – η πρώτη εικόνα της Σταύρωσης ήταν ένα βλάσφημο γκράφιτι από το 2ο αιώνα.
Ονομάζεται Alexamenos Graffito, και είναι μια εικόνα που δείχνει μια φιγούρα με το κεφάλι ενός γαϊδάρου σε ένα σταυρό με τις λέξεις: «Ο Alexamenos λατρεύει τον Θεό του». Αυτή ήταν προφανώς μια κοινή κατηγορία στην αρχαιότητα, όπως πιστοποιούν ο Minucius Felix στον Οκτάβιο και o Tertullian στην Απολογία. Δεδομένου ότι η χυδαία εικόνα σαφώς δεν έχει γίνει από Χριστιανό, δείχνει ότι οι μη Χριστιανοί ήταν εξοικειωμένοι με μερικά βασικά στοιχεία της Χριστιανικής πίστης ήδη από τον 2ο αιώνα.
Επίσης, όπως σημειώνει στο άρθρο της η Warren, πολύτιμοι λίθοι, μερικοί από τους οποίους χρησιμοποιήθηκαν για σκοπούς μαγείας, παρέχουν ορισμένες από τις πρώτες απεικονίσεις του Εσταυρωμένου Ιησού. Αυτό το κομμάτι από τον 2ο ή 3ο αιώνα από σκαλιστό ίασπη, απεικονίζει έναν άνδρα σε ένα σταυρό που περιβάλλεται από μαγικές λέξεις.
Άλλη μια εικόνα της Σταύρωσης βρίσκεται λαξευμένη στην επιφάνεια ενός κορνεόλη πάνω σε ένα δαχτυλίδι.
Οι μελετητές πιστεύουν ότι ο πολύτιμος λίθος Constanza, όπως είναι γνωστός, χρονολογείται από τον 4ο αιώνα. Σε αυτή την απεικόνιση, τα χέρια του Ιησού δεν φαίνεται να είναι καρφωμένα στο σταυρό αλλά φαίνονται σαν να είναι δεμένα στους καρπούς.
Από τη στιγμή που τα στοιχεία από την αρχαιότητα δεν παρέχουν σαφή απάντηση ως προς το αν ο Ιησούς είχε σταυρωθεί με καρφιά ή σχοινιά, η παράδοση ανέλαβε να υπαγορεύσει αυτή την κοινή απεικόνιση. Όσοι έχουν δει την ταινία «Τα Πάθη του Χριστού» θα θυμούνται πόσο χρόνο αφιέρωσε ο σκηνοθέτης, Μελ Γκίμπσον, μόνο για την πράξη του καρφώματος των χεριών του Ιησού πάνω στο σταυρό - σχεδόν πέντε ολόκληρα λεπτά.
Τελικά ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος έθεσε τέλος στην σταύρωση ως μέθοδο εκτέλεσης, όχι για ηθικούς λόγους, αλλά από σεβασμό για τον Ιησού.
Και όπως καταλήγει το άρθρο της Warren: «Αλλά στο τέλος, η ουσία βρίσκεται στην εικόνα του Σταυρού που συμβολίζει τα Πάθη του Ιησού, και όχι στο κατά πόσον χρησιμοποιήθηκαν καρφιά ή σχοινιά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου